طرح شهید سلیمانی مرهمی بر زخمهای کرونایی در آذربایجان‌غربی

طرح شهید سلیمانی مرهمی بر زخمهای کرونایی در آذربایجان‌غربی

 

تکانه‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از عوارض شیوع کرونا در همه نقاط کشور ملموس بوده که برای قطع زنجیره انتقال این ویروس، طرحی هماهنگ با همتی جهادی برای تامین نیازهای مبتلایان و اقشار آسیب پذیر نیاز بود که طرح شهید سلیمانی تشکیل شد تا مرهمی بر زخم‌های کرونایی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی استان آذربایجان غربی، یک صبح پاییزی است و باران نیز می‌بارد و ریه های زمین از هوای این روزها خوب شده، اما حال کرونا چند روزی است خوش نیست و این امر سبب شده تا مسوولان ستاد کرونا در سراسر کشور و به طبع آن در آذربایجان غربی محدودیت هایی را اعمال کنند که خوشبختانه این سختگیری ها سبب کاهش روند افزایشی مبتلایان در جامعه شده است.

آنقدر هوا خوب و بوی باران وسوسه می‌کند که تصمیم می‌گیرم بر ترس از کرونا غلبه کرده و برای تهیه گزارش راهی مسجد قدس ارومیه که طرح شهید سلیمانی در آن اجرا می‌شود،  بروم.

به داخل مسجد می‌روم، در کنارم مسوول پایگاه بودم که گوشی تلفن حوزه شهید کوهنورد ارومیه که داخل مسجد است به صدا در می آید، گوش هایمان ناخودآگاه تیز می‌شود، "گویا بانویی که در حال سپری کردن ماه‌های آخر بارداری است، پشت خط تلفن است، این بانوی باردار همسرش در کوه‌های قندیل در نقطه صفر مرزی آذربایجان غربی مشغول مرزبانی است و این خانم به علت کرونا قادر به خروج از خانه و تهیه مایحتاج روزانه نیست. " همه اینها محتوای مکالمه مسوول پایگاه بود که برای اعضای حاضر بازگو کرد.

دو نفر از نیروهای هلال احمر و بسیج بعد از اخذ لیست خرید خانه و داروها رهسپار تهیه مایحتاج آنها می شوند و این لحظه ای بود که برای تهیه گزارش از طرح شهید سلیمانی وارد این پایگاه شدیم.

ثانیه‌ای طول نمی‌کشد که دوباره زنگ تلفن به صدا در می‌آید و پشت خط تلفن صدای پیرمردی بی تاب به گوش می‌رسد، پیرمرد ۷۸ ساله که سردی روزهای تلخ تنهایی و کرونایی انگار زیاد سر به سرش گذاشته و اشکش را در آورده ملتمسانه در خواست کمک می کند ناخودآگاه بچه های نوجوان بسیجی این پایگاه که همزمان در شبکه شاد هم مشغول درس خواندن هستند، نگاهشان معطوف حرفهای او شده و دلشان غصه دار می‌شود.

از حرفهای پیرمرد می شود فهمید همسرش در چنگال ویروس کرونا اسیر است پزشکان گفته‌اند باید در منزل استراحت کند و کپسول اکسیژن لازم دارند ولی مستاصل از تهیه آن است چرا که قیمتهای این کپسولها در چندین ماه گذشته چند برابر شده‌است.

نوجوانان بسیجی پایگاه شهید کوهنورد ارومیه چند نفری همزمان از جا بلند شدند همه شان دوست داشتند زودتر کپسول را به دست این ۲ سالمند برسانند در این کار خیر پیشقدم شوند ولی عاقبت علی که همسایه این خانواده بود گوی سبقت در این کار خیر را ربود با نثار صلواتی برای سلامتی خیران سلامت راهی منزل آنان شد تا کپسول موجود در پایگاه را که خیرین اهدا کرده بودند به این بیمار کرونایی برساند.

ساعت ۱۰ صبح که می‌رسد تیم های مختلف فعال در حوزه و پایگاهها از راه می‌رسند همراه نیروهای هلال احمر بسته های غذایی اعم از روغن، برنج، ماکارونی و گوشت و سایر بسته های اهدایی خیران را بار خودروها می‌کنند و رهسپار محلات منطقه اسلام آباد درحاشیه شهر ارومیه می‌شوند.

فهرست همه بیماران کرونایی و نیازهایشان که روز قبل اعلام شده همراه مواد مورد نیاز تهیه شده به صورت منظم به هر کدام از تیمها داده شده در مسیر حرکت نیروهای هلال احمر و بسیج به سرعت از مغازه ها وسایل مورد نیازی که صبح در خواست شده نیز تهیه کرده و راهی ماموریتهای خود در این ایام سرد و کج تاب و بی تاب کرونایی می‌شوند.

همراهشان می‌شوم تا روزی با این جهادگران باشم چرا که نام فاخر طرح کنجکاویمان را برای به تصویر کشیدن جزییاتش بیشتر کرده است،  در مسیرمان تا مقصد های مختلف زیبایی و نازیبایی هایی از شهر و فعالیت مشارکت کنندگان را می‌شود دید.

کوچه ها پر از کودکان و نوجوانانی است که این روزها دور از چشم معلمان و مدیران مدارس مشغول توپ بازی و دستفروشی هستند که از هر ۱۰ نفر ۲ نفر ماسک برچهره دارند ماسکهایی که رنگشان از سفیدی به خاکستری تغییر کرده اما قلبهایشان مهربان و چشمانشان امیدوارانه در انتظار یاری خیران شهر ارومیه هستند.

چند قدم آن طرف تر نانواییها هم با صفهای طویلی مقابلشان که زیاد هم شبیه صف نبوده و از رعایت فاصله اجتماعی و ماسک هم خبری نیست همچنان مشغول پخت و پز هستند.

میوه فروشهای دور گرد بار وانت بارهایشان را وسط خیابان ریخته اند اینها هم ماسک ندارند حتی یکی از آنان با پشت آرنجش بینی اش را پاک می‌کند و با نگاهی کنجکاوانه خودروی بچه های پایگاه را به نظاره می نشیند.

بوی زهم فاضلاب بر رغم اینکه زمستان است از کوچه های محله اسلام آباد به مشام می رسد انگار پیوندی دیرینه با مناطق فقیر نشین شهر دارد که خیال جدایی ندارد تفاوت از عرش تا فرش است بین اینجا و مناطق بالای شهر ارومیه که بوی عطرهای گرانقیمت ساکنین آن تا ساعتها در کوچه پخش می شود و انسان را مدهوش می کند.

عطر صبح باران خورده پاییزی و کوچه های بالای شهر از مشاممان پر می زند و لحظاتی در کنار جوی آب این منطقه فکرمان را متمرکز می کنیم.

در گوشی باید بگویم شاید ما در اینجا یک هفته زندگی کنیم از بوی فاضلاب دهها مرض بگیریم کرونا که چیزی نیست، اما این بچه های ۱۲ ساله تاپیرمرد ۷۰ ساله محله تمام این سختی ها را همراه با کادر درمان به جان خریده اند تا بتوانند نقشی در کنترل این ویروس داشته باشند.

به مقصد نخستین می رسیم کوچه ای شاید پنج و یا ۶ متری که آغاز کار این تیمهای بسیجی و هلال احمر است سم پاشی کوچه، توزیع اقلام، توزیع بروشورهای مربوط به ویروس کرونا و مراقبتهای پیشگیرانه که توسط مراکز بهداشت و جامع سلامت تهیه شده همراه با توزیع ماسک برای عابران بدون ماسک و اقدامات دیگر پیشگیرانه و حمایتی است.

 این دیدار میدانی از نحوه اجرای طرح شهید سلیمانی کوچه به کوچه ادامه دارد و در حین دیدار و تهیه گزارش،  مسوولان نهادهای مرتبط با طرح از جمله سپاه و بسیج، بهداشت و درمان، هلال احمر و فرماندار ارومیه نیز برای بازدید از طرح  و نحوه اجرای آنها به محل می‌رسند.

این اتفاق فرصتی مغتنم برای گفت و گو با مجریان طرح در زمینه گزارش عملکرد آنان و استقبال مردم از آن برایمان محسوب می شود و فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی اولین سوژه برای مصاحبه است که با رویی گشاده پذیرای مان شد و متن مصاحبه ها با آنان در این گزارش گنجانده شد.

مشارکت ۲۵۰۰ پایگاه بسیج در طرح شهید سلیمانی

سردار سرتیپ دوم حبیب شهسواری فرمانده سپاه شهدای استان آذربایجان‌ غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه معتقد است که انجام اقدامات پیچیده و دشوار در سایه وحدت،  همدلی و همگرایی بین متولیان نظام اسلامی میسر می‌شود.

وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه بسیج استان در اجرای طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مشارکت داشته و در راستای کاهش شیوع کرونا همکاری می‌کنند.

این فرمانده روزهای سخت جبهه و جنگ با اشاره به اینکه این طرح محله محور و خانواده محور به صورت مشترک از سوی وزارت بهداشت و درمان و سازمان بسیج مستضعفین برای مقابله با همه‌گیری کرونا در آذربایجان غربی اجرا می شود براین باور است که هدف اصلی طرح مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیج است.

سردار شهسواری با بیان اینکه سپاه و بسیج منتظر اعتبار برای اجرای طرح های سلامت محور نیست، ادامه داد: در این راستا، هفت هزار بسته معیشتی از اول شیوع ویروس کرونا در اختیار نیازمندان در آذربایجان غربی قرار داده شده است.  

وی با اشاره به اینکه کارگروه‌های حمایتی، مراقبتی و نظارتی در این راستا تدوین شده و در خدمت مردم انقلابی هستند، بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان در یک مرحله هشت هزار نفر و در مرحله رزمایش دفاع بیولوژیکی ۹۷ هزار نفر بسیجی در استان مشارکت فعال داشتند.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی قطع حلقه انتقال ویروس کرونا را قدم بسیار مثبتی در این راستا میداند چرا که جان تمامی شهروندان برای مسوولان ارزشمند است.

سردار شهسواری با اشاره به اینکه سپاه و بسیج در عرصه های مختلف همواره خود را خدمتگزار مردم دانسته و عمل کرده‌است، اضافه کرد: چه در حوزه های امنیتی و چه در حوزه های مختلف اعم از سلامت و سازندگی بسیج وظایف دشوار و مهمی برعهده دارد.

وی، با قدردانی از تلاش ۹ ماهه همکاران بهداشت و درمان و همراهی نیروهای بسیج با مدافعان سلامت در کارزار مبارزه با ویروس کرونا، گفت: سازمان بسیج مستضعفان در تبعیت از فرمایش رهبر معظم انقلاب آماده همکاری گسترده در سراسر استان برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا است و کمک مردم و نیروهای داوطلب نیز نقش عمده‌ای در مبارزه با این ویروس و کنترل بیماری خواهد داشت.

مشارکت افزون بر ۶۰۰۰ بسیجی در اجرای طرح شهید سلیمانی

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۵۷۰ پایگاه مقاومت بسیج هر کدام با حداقل ۱۵ بسیجی در طرح شهید سلیمانی برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در این شهرستان به صورت شبانه روزی فعال است.

سرهنگ پاسدار قهرمان عیوضلو با اشاره به پشتیبانی این طرح توسط بسیج و سپاه بیان کرد: خیّران و مسوولان شهرستانی پشتیبان طرح هستند و در قالب کمیته حمایتی که بسیج در آن فعال است،  شهرستان ارومیه به ۱۹ بلوک تقسیم بندی شده‌است و کمیته های عملیاتی نیز در این زمینه وارد عمل شدند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه با بیان اینکه در خود محلات تیم‌های مراقبت و آموزش با هماهنگی مسوولان بهداشت محیط شکل یافته، اظهار داشت: کارهای فنی با مراکز جامع سلامت است و هماهنگی با سایر ادارات در اجرای طرح از جمله وظایف بسیج و حوزه مقاومت به شمار می رود.

عیوضلو ادامه داد: در خود محلات،  سه تیم عملیاتی شامل تیم مراقبت با مسوولیت مرکز جامع سلامت و تیمهای نظارت و آموزش همگانی زیر نظر کارشناسان بهداشت محیط و تیم حمایت با مسوولیت پایگاههای بسیج شکل گرفته است و در کنار این تیم ها گروه های جهادی بسیج به آموزش های همگانی کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی در شهرستان ها،  داروخانه ها و نانوایی های معین برای پشتیبانی از این طرح مشخص شده، ادامه داد: با اعلام و هماهنگی با مراکز جامع خدمات سلامت پایگاه ها با خانوارهای درگیر با ویروس کرونا تماس گرفته و در راستای حمایت از آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه با بیان اینکه در طی اجرای طرح سعی می شود سالمندان و بیماران از خانه خارج نشوند، اضافه کرد: پایگاه های بسیج نیازهای این افراد به مایحتاج روزانه را تهیه و در اختیار آنان قرار می‌دهند.

وی اظهار داشت: همچنین در صورت نیاز کپسول های اکسیژن تهیه کرده و به شهروندان متقاضی و بیمار ارائه می‌کنند.

وی موفقیت طرح را وابسته به در خانه ماندن شهروندان،  سالمندان و بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد و افزود: سپاه و بسیج برای کاهش هزینه های درمانی مردم و قطع زنجیره ویروس شبانه روز در کنار کادر درمان و پزشکی هستند و ارائه خدمات دریغ نمی‌کنند.

۱۴ هزار جهادگر برای اجرای طرح شهید سلیمانی پیشقدم شده اند

رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی، با حضور بیش از ۱۴ هزار جهادگر در قالب یک هزار و ۲۰ گروه جهادی در استان اجرا می‌شود گفت: مسوولیت کمیته حمایتی این طرح بر عهده بسیج سازندگی بوده و بعد از شناسایی افراد نیازمند مبتلا به کرونا توسط بخش بهداشت و درمان برای تامین معیشت، ارسال و توزیع بسته‌های حمایتی توسط بسیج سازندگی اقدام می‌شود.

سرهنگ پاسدار احمد رحمانی ادامه داد: فعالیت گروه‌های جهادی در سردشت، خوی، سلماس، میاندوآب و تکاب آغاز شده و مقرر است تا ریشه کن کردن این ویروس تمام خدمات به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

این جهادگر با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی به منظور شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا، جلوگیری از شیوع بیشتر و کمک به بهبود بیماران مبتلا به کرونا و کمک اقتصادی به خانواده های نیازمند در سراسر کشور اجرا می شود افزود: بسیج سازندگی به کل استان خدمات رسانی می کند اما تمرکز بیشتر خدمات آن بر روی شهرها و مناطق محروم است.

طبق اظهارات رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی امسال جهش پنج برابری در تعداد گروه‌های جهادی گزارش شده است و اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی متخصص و شناسنامه دار ساماندهی شده است.

وی گفت: گروه‌های جهادی واکنش سریع در استان سازمان‌دهی شده اند تا در مواقع بحران با حداقل زمان وارد صحنه‌های بحران‌زده مثل سیل، زلزله وسایر حوادث غیر مترقبه شوند.

۶

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.