با همت بسیج سازندگی آذربایجان غربی؛

سردشت به قطب تولید سماق در کشور تبدیل شد

با همت بسیج سازندگی آذربایجان غربی سردشت به قطب تولید سماق در کشور تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، سماق یکی از محصولات ارگانیک و بومی سردشت است، که به دلیل وجود مناطقی با شیب زیاد مکان مستعدی برای تولید این محصول به شمار می رود.

سماق، از دل مزارع جنگلی سردشت و بدون دخالت هیچگونه کود و سم تولید می شود، که در این ارتباط سردشت به دلیل کوهستانی بودن و شرایط مستعد برای پرورش آن به عنوان یکی از مناطق استراتژیک این محصول شناخته شده است.

در این راستا بسیج سازندگی آذربایجان غربی که درراستای تقویت صنایع تبدیلی استان برنامه‌های متنوعی دارد، با شناخت درست و به جا از این ظرفیت بزرگ، برای حمایت از فعالان این عرصه گام برداشته است.

بنابراین خبرنگار ما با مسئول بسیج سازندگی سردشت عبدالله آذرنیا مصاحبه‌ای انجام داده است:

مسئول بسیج سازندگی سردشت در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ابراز خشنودی از اینکه در 4 سال گذشته سردشت به قطب تولید سماق کشور تبدیل شده است، گفت: توسط بسیج سازندگی آذربایجان غربی و با موافقت سرهنگ رحمانی یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات به باغداران و تولیدکننده‌های سماق این شهرستان پرداخت شده و مساحت یک هزار هکتار کشت زیر کشت رفت.

آذرنیا ضمن ابراز مسرت از اینکه تاکنون برای 360 نفر به صورت مستقیم در این زمینه اشتغال‌زایی شده است، اضافه کرد: میزان اشتغال غیرمستقیم به مراتب بیش از این بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سالانه 700 تن سماق از باغ‌های سردشت برداشت شود، از صادرات این محصول به ترکیه خبر داد و گفت: متاسفانه به این محصول در ایران چندان بها نمی‌دهند و بیشتر به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌کنند، حال آنکه از خواص درمانی بی‌نظیری برخوردار است.

 سردشت به قطب تولید سماق در کشور تبدیل شد

راه اندازی 14 کارگاه تولید و بسته‌بندی سماق در سردشت

مسئول بسیج سازندگی سردشت ضمن اشاره به اینکه 12 کارگاه سنتی و دو کارگاه نیمه صنعتی تولید سماق در این شهرستان وجود دارد، اضافه کرد: این کارگاه‌ها از تسهیلات بانکی برای توسعه دامنه فعالیت خود برخوردار شده‌اند.

این مسئول ضمن قدردانی از سرهنگ رحمانی رئیس بسیج سازندگی آذربایجان غربی به خاطر حمایت از فعالان این عرصه و علاقه‌مندان تولید، خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات بانکی، برپایی نمایشگاه عرضه محصولات، اختصاص غرفه رایگان، انواع مشوق و ... از جمله اقداماتی است، که در راستای حمایت از سماق کاران با حمایت بسیج سازندگی استان انجام گرفته است.

سماق از جمله گیاهانی است که در طب قدیم همیشه مورد توجه طبیبان بوده و یافته‌های جدید پزشکی بر دانش گذشتگان مبنی بر خواص دارویی آن صحه گذاشته است.

اغلب مردم سماق را به‌ عنوان چاشنی غذا می‌شناسند، در حالی که موارد مصرف آن گسترده‌تر و بسیار متنوع‌تر است.

سماق یکی از ۳۵ گونه گیاهی گل‌دار است، که بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می‌روید و جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.